Városházi hírek szerint, Tarlós főpolgármester megbízása alapján helyettese György István* és Vitézy Dávid a BKK vezérigazgatója aláírták a BKV paraméterkönyv módosítását. Az eddigi gyakorlattól eltérően a módosítást sem a közgyűlés sem a szakbizottságok nem tárgyalták.
Az egyetlen egyeztetés a facebook.com-on zajlott, ami hasznos a vélemények megismeréséhez, de semmiképpen nem nevezhető megfelelő konzultációnak. Ebben hasonlít az alkotmány módosításával kapcsolatos egyeztető eljárásra.
A bevezetésre kerülő változtatások is eltérnek a http://www.facebook.com/topic.php?uid=124585274266636&topic=94 topikon letölthető szakmai anyagtól.
A módosítás 20. pontban foglalható össze, amiből három változás csupán átszámozása illetve átnevezése a járatoknak. Ezek a változások nem módosítják a járatok közlekedését. Informátoraink szerint érzelmi alapon döntöttek ebben a kérdésben. Persze az átszámozások és átnevezések ismét nagyobb összegű bevételhez juttathatják a BKV „királyi” beszállítóját, a Gravoform Kft.-t.
A pofátlan összegű táblabeszerzésről bövebben:
http://index.hu/belfold/budapest/2011/02/25/34_millioba_kerul_a_bkv-nak_a_dohanyzasellenes_rendelet/
A paraméterkönyv maszatolása érdemi változást, a hatékonyság javítását nem eredményezi a BKV fenntarthatósága érdekében, pedig korábban sok hangzatos demagógia elhangzott Vitézy szájából. A strukturális hiány megmarad – ebben az évben is megközelíti a 30 milliárd forintot, a szolgáltatás minősége pedig semmit nem változik. Véleményünk szerint ideje lenne elkezdeni az érdemi munkát is.
A paraméterkönyv fontosabb változásai:
1. A 2-es villamos járatsűrűségét csökkentik 20 %-kal. Az indoklás szerint az utasszámhoz igazítják a járatok számát.
Szépséghibája a döntésnek, hogy semmilyen utas-számlálás nem történt a döntést megelőzően, ezért az indokláshoz az adatokat egy hitelesített orákulumtól szerezhették be.
Ami biztos, hogy a járatszám 20 %-kal csökkenni fog.
2. A 225 sz. járat csak a csúcsidőben fog közlekedni, ezzel egyidejűleg a 25 sz. járat járatsűrűsége nő, az indoklás szerint az utasszámhoz igazodva.
Itt sem történt utasszámlálás, itt feltételezhetően cigány-kártyából vetették ki az értékeket.
A módosítást nem egyeztették az érintett kerületekkel sem, így tiltakozni sem tudott a 225-ös járat csúcsidőn kívüli megszüntetése ellen.
3. A 79-es troli üzemideje csökkenni fog, 20:00-ig fognak járni, cserébe hétvégén a korai indulás helyett csak 8:00-kor indítják az első járatot. Indoklás: alacsony utasszám.
Utasszámlálás itt sem történt, megoldás „kávézacc – jóslás”.
4. A 105. sz busz a jövőben nem fogja megkerülni az Erzsébet teret, a József A. utcából egyenesen haladnak tovább az Andrássy útra.
Itt nincs utasszámra hivatkozás, cserébe aki eddig a Deák téri metróra közvetlenül át tudott szállni, az kénytelen lesz az Erzsébet téren átkutyagolni. A módosítás megnöveli az utazási időt és a szolgáltatás minőségét is csökkenti. Mindezek mellett a BKV költségeit érdemben nem csökkenti.
Városházi információink szerint a módosítást a szakmai ügyosztály is ellenezte, de ezt a BKK figyelmen kívül hagyta.
* Beszúrva 2011. 03.05. 12:29. A beszúrás oka: a Fővárosi Közgyűlés a paraméterkönyv módosításának hatáskörét Tarlós István főpolgármesterre ruházta át, aki a faladat ellátásával helyettesét György István főpolgármester-helyettest bízta meg.