A www.origo.hu-n 2011. 02. 18-án olvastam az alábbi cikket:
"A főpolgármester szerint a kormány segítsége nélkül még idén összeomolhat a BKV, aminek következtében néhány napon belül leállhat az egész ország működése is. A közlekedési cég 30 milliárdos hiánnyal és 77 milliárdos adóssággal küzd. A helyzeten Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató szerint a dugódíj bevezetése segíthetne.
Ha a BKV nem kap sürgősen állami segítséget, még az idén össze fog omlani" - jelentette ki Tarlós István főpolgármester csütörtök este, a Baross Gábor Társaság Milyen legyen Budapest? című vitaestjén. Tarlós szerint, ha a BKV összeomlik, akkor "három-négy nap alatt megáll az ország" is.
Tarlós szerint a közlekedési társaság ügyében a főváros mindenképpen az államra szorul, mert ezt az örökséget - vagyis a cég előző városvezetéstől örökölt helyzetét - kormányzati segítség nélkül nem lehet felszámolni. "Minden mást a város megold egyedül, és a kormány nyugodtan hátat fordíthat neki" - mondta a főpolgármester.
Vitézy Dávid, a fővárosi közlekedési rendszert koordináló Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója pénteken az MTV Ma Reggel című műsorában azt mondta: bárhogy is szabályozzák a közlekedést, az sosem lesz önfenntartó. Jelenleg 30 milliárd forint hiányzik a BKV költségvetéséből, és ekkora tartalék nincs a rendszerben. A BKV teljes adósságállománya jelenleg eléri a 77 milliárd forintot.Az új metró elindulása tovább növeli majd a költségeket - mondta Vitézy, aki szerint a helyzetet nagyban javíthatná a dugódíj bevezetése, mert az abból befolyó bevétel akár a BKV kasszájából hiányzó 30 milliárd forintot is elérheti. Az utazási kedvezmények szabályozása Vitézy szerint a kormány szintjén dől el, a fővárosi közlekedési vállalat csupán a kieső bevételek megtérítését akarja elérni. Forrás: http://www.origo.hu/itthon/20110218-tarlos-allami-segitseg-nelkul-a-bkv-meg-iden-osszeomlik.html
Érdeklődéssel olvastam az origo.hu-n megjelent hírt: "Tarlós szerint még az idén összeomolhat a BKV". A cikk olvasása közben furcsa érzés kerített a hatalmába, vártam mikor érek ahhoz a részhez, ami világossá teszi a helyzetet. Az írás végén rájöttem, hogy hiába vártam. Én naivan szerettem volna valamit a BKV rendbetételének a módjáról is olvasni, ehelyett újabb sarcolási lehetőségekről kaptam tájékoztatást.
Mit is olvashattunk?
1. Kiderül, hogy a BKV-nak 77 milliárdos adóssága (tartozása) és 30 milliárdos éves hiánya (bevételei ennyivel maradnak el a kiadásaitól) van.
2. Kiderül az is, hogy a főváros mindenképpen az államra szorul, mert ezt az örökséget - vagyis a cég előző városvezetéstől örökölt helyzetét - kormányzati segítség nélkül nem lehet felszámolni. Kiderül továbbá, hogy "Minden mást a város megold egyedül, és a kormány nyugodtan hátat fordíthat neki"
Ez érthető, nagy a hiány, ezért ha az állam beszáll a működési hiány finanszírozásába, akkor a város minden mást megold önmaga. Az államnak "csupán" 30 milliárdot kell adnia az idén.
3. És a megoldás is körvonalazódik: "...a helyzetet nagyban javíthatná a dugódíj bevezetése, mert az abból befolyó bevétel akár a BKV kasszájából hiányzó 30 milliárd forintot is elérheti."
Na ez teljesen összezavart.
Vitézy szerint „...bárhogy is szabályozzák a közlekedést, az sosem lesz önfenntartó. Jelenleg 30 milliárd forint hiányzik a BKV költségvetéséből...” és
„...a helyzetet nagyban javíthatná a dugódíj bevezetése, mert az abból befolyó bevétel akár a BKV kasszájából hiányzó 30 milliárd forintot is elérheti."
Ez azt jelenti, hogy az újonnan felállított BKK nem képes úrrá lenni a helyzeten, és ezért a fővárosi autósokat további évi 30 milliárdos adóval (díjjal) akarják sújtani. Déjá vu érzésem van. Mintha a választások idején hallottam volna hasonló ötleteket más szájából is. Az is igaz, hogy ez már csak egy kis többletteher a magas benzinárakhoz képest, és ezért cserébe semmit nem kéne csinálni a BKV-nál, minden mehetne tovább, mint a régi szép időkben. A probléma ott van, hogy ez nem éppen a BKV racionalizálása és a működésének az átalakítása. Pedig én éppen ezt vártam volna a BKK-tól.
Tarlós szavait természetesen értem, ő egy politikus, neki az a dolga, hogy az elődjeire tolja rá a problémát. Ez korrekt, de most már nem tudom eldönteni, hogy ki és miért a felelős és sajnos a strukturális probléma is megmarad „...bárhogy is szabályozzák a közlekedést, az sosem lesz önfenntartó...”.
És végül mi az igazság? A korábbi vezetéstől örökölt helyzet a bajok forrása, vagy bárhogy is szabályozzák a közlekedést, az sosem lesz önfenntartó? Ha nem örököltünk volna bajokat, akkor lehetne rendesen szabályozni a közlekedést?
Nem ez derül ki az mti.hu-n megjelent nyilatkozatból:
A vezérigazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a hiány minden évben újratermelődik, olyan megoldást kell találni, amely hosszú távra oldja meg a problémát. A bevételek szintje nem növekszik, jegyáremeléssel nem lehet már több bevételre szert tenni, ugyanakkor a költségszint sem csökkenhet érdemben hosszú távon, sőt, a 4-es metró működtetése további évi 7 milliárdos költséget jelent majd. Forrás: http://www.mti.hu/cikk/530647/
Mielőtt bárki belém kötne, a bejegyzés nem azt állítja, hogy a korábbi vezetés tevékenysége jó volt, azt sem állítom, hogy Tarlós úr egy tejjel mézzel folyó kánaánt vett át elődjétől. De én személy szerint nem ilyen megoldást vártam volna a BKK vezérigazgatójától. De várjuk ki a végét.